CURSURILE DE INDRUMARE MISIONARA SI PASTORALA A CLERULUI
Prin reorganizarea invatamantului teologic si trecerea acestuia
sub conducerea directa a Bisericii, a fost rezolvata in mod corespunzator
problema pregatirii viitorilor clerici. Era necesar insa sa se
faca un pas si mai departe, cu privire la indrumarea corespunzatoare
a activitatii preotilor din parohii, la reimprospatarea si imbogatirea
cunostintelor lor teologice si la insusirea celor mai potrivite
metode de pastoratie.
Astfel, ca urmare a unei hotarari a Sfantului Sinod din anul
1948, au luat fiinta cursurile de indrumare misionara si pastorala
a clerului. Acestea functioneaza pe langa cele doua Institute
teologice, pe o durata de o luna, in timpul verii, si sunt predate
de profesorii Institutelor. Rand pe rand, sunt chemati la aceste
cursuri toti preotii Bisericii Ortodoxe Romane.
Cursurile au un prim ciclu, de “definitivare”, fiind
urmate, dupa o perioada de cinci ani, de al doilea ciclu, de “promovare”.
Pe langa reimprospatarea si imbogatirea cunostintelor telogice,
aceste cursuri au si menirea de a pune la curent pe clerici cu
noutatile din viata crestina interna si internationala, cu noile
curente teologice si cu evolutia relatiilor dintre Biserica si
societate. Ele sunt totodata un factor de apropiere si de mai
buna cunoastere intre preoti si un foarte folositor prilej de
schimburi reciproce de experienta misionara si pastorala.
Prelegerile predate de profesori in cadrul acestor cursuri sunt
urmate de semanarii. Acestea indeplinesc un rol foarte important,
in jurul fiecarui subiect avand loc discutii largi si utile schimburi
de idei si experiente.
Preocuparea principala a cursurilor de indrumare misionara si
pastorala a clerului este legata indeosebi de latura practica
a misiunii preotesti. Savarsirea sfintelor slujbe, cu participarea
activa a tuturor cursantilor si cu impartasirea slujitorilor
la Sfanta Litughie, constituie o parte esentiala a programului.
In cadrul acestor slujbe, si indeosebi al Sfintei Liturghii,
se reimprospateaza cantarile liturgice, pentru a se asigura generalizarea
cantari omofone, se tin predici si cateheze si se urmareste savarsirea
corecta a serviciilor divine, pentru a se inlatura definitiv
acele inovatii straine care s-au strecurat pe alocuri in ritual.
Latura misionara constituie un alt obiectiv important al cursurilor,
ele oferind preotilor argumentele si metodele cele mai potrivite
pentru pastrarea si apararea dreptei credinte in fata prozelitismului
unor secte sau al altor culte.
Pe langa aceasta, cursurile urmaresc inviorarea zelului pastoral
al preotimii, prin prelegeri si conferinte ale profesorilor,
sau prin consfatuiri asupra diferitelor probleme legate de activitatea
in parohie.
Un alt scop al acestor cursuri il consitituie orientarea preotimii
in problemele sociale ale lumii contemporane. Se pune astfel
accent pe indatorirea preotului de a sprijini actiunile de interes
obstesc ale pastoritilor sai, pe dragostea fata de patrie si
de popor, pe pretuirea patrimoniului national-cultural-artistic
si mai ales pe datoria de slujire a pacii.
In general, menirea cursurilor de indrumare misionara si pastorala
este aceea de a asigura unitatea si omogenitatea activitatii
preotilor de pe intreg cuprinsul Bisericii Ortodoxe Romane si
orientarea lor cu privire la adoptarea celor mai potrivite metode
de lucrare pastorala in mijlocul credinciosilor. Ele si-au dovedit
in practicaa utilitatea, ca mijloc foarte potrivit de integrare
a Bisericii in viata societatii contemporane. Caci atata timp
cat preotii vor fi slujitorii credinciosi si lumanati ai misiunii
lor, in pas cu vremea, tot atat timp Biserica se va afla in rosturile
ei firesti, ca prezenta vie si dinamica in lume.
Pana in prezent, curusrile de indrumare misionara si pastorala
au fost urmate de zeci de serii de preoti. Ele continua sa fie
un factor important prin care slujitorii Bisericii noastre sunt
ajutati si povatuti in mod continuu si sistematic in implinirea
misiunii lor.
La incheierea fiecarei serii de cursuri, participantii sunt
examanati, scris si oral, din materiile audiate, de catre o comisie
de profesori, prezidata de un membru al Sfantului Sinod. Media
de la probele scrise si orale constituie nota examenului. Ea
se aduna cu media notarilor administrative pentru pastoratie,
pe ultimii cinci ani, media rezultata astfel constituind calificativul
fiecarui preot. Preotii care au obtinut calificative superioare
au prioritate la transferarea, prin concurs, la unele parohii
mai importante, sau la parohiile de la orase.
CONFERINTELE PREOTESTI
Pentru a-si putea indeplini cu bune rezultate misiunea lor preoteasca
si, in acelasi timp, pentru a fi permanent la curent cu problemele
de actualitate ale vietii bisericesti si sociale, clericii din
cuprinsul Bisericii Ortodoxe Romane se intrunesc periodic in
conferinte, la resedinta protopopiatului de care apartin.
Care este rostul si necesitatea acestor conferinte?
Se stie ca Biserica Ortodoxa pastreaza un bogat tezaur de invataturi,
cristalizate in dogme pe care fiecare credincios este indatorat
sa le respecte. In acelasi timp, invatatura crestina contine
si o seama de norme care insotesc pe credinciosi in eforturile
pentru imbunatatirea conditiilor de viata, pentru propasire continua,
pentru pace, apropiere si dragoste intre toti oamenii.
In dorinta ca slujitorii Bisericii noastre sa fie antrenati
in indeplinirea corecta a indatoririlor ce le revin si in acelasi
timp sa fie informati la timp asupra realitatilor vietii sociale
si a marilor probleme care framanta omenirea contemporana, Sfantul
Sinod a luat hotararea infiintarii acestor conferinte preotesti,
inca din anul 1949, odata cu intrarea in vigoare a noului Statut
pentru organizarea si functionarea Bisericii Ortodoxe Romane.
pe parcursul anilor ce au urmat, programul conferintelor a fost
continuu imbunatatit, in functie de cerintele vietii bisericesti.
Conferintele preotesti au un caracter teoretic, de orientare
a clerului, si unul practic, administrativ. Prin ele se urmareste:
- Perfectionarea preotilor ca slujitori, predicatori si duhovnici;
- Indrumarea preotilor in toate domeniile de activitate parohiala
si pastorala;
- Lamurirea problemelor de actualitate interesand Biserica si
clerul;
- Aprofundarea cunostintelor teologice;
- Indrumarea in activitatea de pastrare si aparare a dreptei
credinte.
Aceste Conferinte au loc de patru ori pe an, in lunile martie,
mai, Septembire si noiembrie. Ele sunt prezidate de ierarhul
locului sau de un delegat al acestuia (vicar, consilier administrativ,
inspector eparhial, secretar eparhial, sau profesor de Insititut
teologic).
Conferintele au caracter festiv. Ele incep si se termana cu
rugaciuni comune.
Subiectele conferintelor sunt fixate din timp de catre Sfantul
Sinod. Ele cuprand o tematica foarte variata.
Toti preotii din protopiat studiaza in prealabil tema conferintei
si fac rezumate ale acesteia, intr-un caiet personal, destinat
conferintelor. Cativa dintre ei sunt designati sa intocmeasca
referate speciale. In acest scop, Cancelaria Sfantului Sinod
trimite din timp tuturor protopoiatelor bibliografia temelor
date in studiu, pentru a veni astfel in ajutorul preotilor care
pregatesc lucrarile. Un comitet de lectura, alcatuit din preoti
cu experienta, examineaza aceste referate si alege pe cel mai
bun, care devine astfel referat principal al conferintei. Doua
sau mai multe coreferate ale altor preoti completeaza referatul
principal.
Dupa citirea referatului, urmeaza discutii asupra temei, in
cadrul carora preotii isi aduc contributiile lor personale la
aprofundarea subiectului.
De doua ori pe an, in aprilie si octombrie, au loc pe tot cuprinsul
Patriarhiei Romane Conferinte administrative, cu caracter profesional
practic. Ele sunt prezidate de un delegat al Centrului eparhial.
In prima parte a conferintei, unul din preoti prezinta un referat
asupra unei teme cu preocupari practice bisericesti.
Ca si pentru prima categorie de conferinte, temele conferintelor
administrative sunt fixate in prealabil de catre Sfantul Sinod.
Ele cuprand o gama variata de probleme si preocupari in viata
interna a Bisericii, ca de exemplu: Grija permanenta a Bisericii
Ortodoxe Romane pentru pastrarea si octrotirea patrimoniului
cultural national; Rolul credinciosilor mireni in lucrarea Bisericii,
in vremea noastra; Disciplina financiara si administrarea bunurilor
bisericiesti; Curente si influente daunatoare unitatii de credinta
si unitatii spirituale a poporului roman; Viata de familie si
conduita slujitorilor bisericesti, factor important in realizarea
misiunii spirituale si sociale a Bisericii; Folosirea presei
religioase in munca misionara; Disciplina bisericeasca; Conduita
civica morala preotului, factor de promovare a unitatii spirituale
a clericilor si credinciosilor; Grija pentru pregatirea clerului.
Referatul este urmat de discutii, prin care preotii contribuie
la intregirea temei respective, folosind mai ales exemple din
experienta lor pastorala in mijlocul credinciosilor.
In cea de a doua parte a conferintei, preotii prezinta rapoarte
asupra activitatii lor pastorale, misionare si administrative.
Acestea sunt supuse discutiilor si analizate, evidentiindu-se
activitatile deosebite si luandu-se masuri pentru indreptarea
celor deficiente. In continuare, sunt aduse la cunostinta si
examanate diferite circulare, ordine si dispozitii bisericesti
privind activitatea preotilor in parohii. De asemenea, se discuta
probleme legate de administratia parohiala, gestiune, activitatea
misionara, activitatea consiliilor si comitetelor parohiale etc.
Experienta de pana acum a doveditt ca aceste conferinte preotesti
de orientare si administrative au fost incununate cu bune rezultate,
ele dovedindu-se a fi adevarate scoli permanente de indrumare
a preotilor in misiunea lor de slujitori ai lui Dumnezeu si de
cetateni loiali ai patriei.
ORGANELE DISCIPLINARE
Ca orice societate vazuta, si societatea religioasa crestina – fie
sub forma de comunitate locala restransa, fie sub cea de Biserica
teritoriala mai mare – nu poate evita aparitia unor incalcari
a ordinii si disciplinei bisericesti, precum si a unor neintelegeri
si conflicte intre membrii ei, sau intre acestia si autoritatea
bisericeasca. A fost necesar astfel ca Sfantul Sinod sa prevada
in Statutul pentru organizarea si functionarea Bisericii Ortodoxe
Romane infiintarea unor organe disciplinare si de judecata pentru
clericii de mir, monahii, cantaretii bisericesti si ingrijitorii
in functie. In baza acestei prevederi statutare a luat fiinta,
in anul 1949, Regulamentul de procedura al instantelor disciplinare
si de judecata ale Bisericii Ortodoxe Romane.
Abaterile si delictele disciplinare de care se fac vinovati
clericii si cilalti slujitori bisericesti atrag dupa sine sanctiuni
bisericesti. Acestea sunt, dupa gravitatea lor, fie temporare
(avertisment si dojana duhovniceasca, oprirea de la savarsirea
partiala sau totala a lucrarilor sfante pe un timp anumit, canonisirea
la o manastire, pe timp determanat, transferarea), fie definitive
(degradarea din rangurile bisericesti sau onorifice, destituirea
din functie, depunerea sau pierderea dreptului de a savarsi cele
sfinte, catrerisirea, excluderea din monahism).
Organele indreptatie a aplica pedepsele sunt: ierarhul locului
(Chiriarhul) si consistoriile de judecata.
Chiriarhul, in baza unei anchete sau a unui raport al organelor
administrative in subordine, poate aplica direct anumite pedepse
disciplinare, in scopul indreptarii celui vinovat si al pastrarii
ordinii si disciplinei in Biserica.
Toate celelalte pedepse se aplica de catre consistoriile de
judecata, in conditiile cuprinse in Regulamentul amintit.
In Biserica Ortodoxa Romana sunt in vigoare, potrivit actualelor
sale legiuiri bisericesti, urmatoarele instante disciplinare
si de judecata bisericeasca:
1. Consistoriul disciplinar protopopesc functioneaza in cadrul
fiecarui protopopiat, fiind alcatuit dintr-un presedinte, doi
membri clerici si un cantaret laic. In competenta sa intra aplanarea
sau judecarea conflictelor dintre preoti si cantareti, sau impacarea
neintelegerilor dintre credinciosi si personalul bisericesc.
Hotararile sale trebuie aprobate de chiriarh, iar in unele cazuri,
cand nu se poate ajunge la o impacare, se face recurs la instanta
eparhiala.
2. Consistoriul eparhial functioneaza pe langa fiecare eparhie.
El este format din trei membri activi si doi supleanti, preoti
cu cunostinte canonice si juridice, alesi de catre Adunarea Eparhiala
pe termen de patru ani. Consistoriul judeca abaterile si delictele
preotilor si diaconilor, precum si recursurile personalului bisericesc
inferior impotriva hotararilor date de Consistoriile protopopesti.
Hotararile sale sunt supuse aprobarii chiriarhului.
3. Consistoriul central bisericesc functioneaza pe langa Patriarhie,
fiind alcatuit din cinci membri, care pot avea cate un supleant,
si un grefier. Toti membrii sunt preoti, cu calificare canonica
si juridica bisericeasca superioara, avand o vechime de cel putin
15 ani in slujirea preoteasca. El este instanta de recurs pentru
hotararile Consistoriilor eparhiale, cu exceptia celor prin care
s-a aplicat pedeapsa caterisirii.
4. Sfantul Sinod este suprema instanta judiciara, alcatuita
din: patriarh, ca presedinte, si toti mitropolitii, arhiepiscopii,
episcopii-vicari in functie, ca membri. El judeca pe membrii
sai, cu competenta exclusiva in acest sens, conform sfintelor
canoane, precum si orice recurs privind pedeapsa caterisirii,
aplicata de Consistoriile eparhiale.
5. Instantele judecatoresti pentru monahi sunt: (a) Consiliul
de judecata, care exista in fiecare manastirea sau schit cu o
obste mai mare de 12 membri, fiind alcatuit din 2-4 monahi sau
monahii, care cerceteaza si urmareste sa indrepte abaterile usoare
ale vietuitorilor de la regulile vietii monahale.
(b) Consistoriul eparhial monahal functioneaza pe langa fiecare
eparhie, fiind alcatuit din trei arhimandriti, sau stareti, care
judeca abaterile grave ale monahilor, sau monahiilor, precum
si ale protosinghelilor, arhimandritilor, staretilor sau staretelor
de manastiri.
(c) Consistoriul central monahal, format din cinci arhimandriti
cu studii teologice superioare, judeca recursurile impotriva
hotararilor date de Consistoriul eparhial monahal.
(d) Sfantul Sinod judeca, in ultima instanta, cazurile de caterisire
sau de excludere din monahism.
Instantele disciplinare si de judecata ale Bisericii Ortodoxe
Romane urmaresc, pe de o parte, sa fereasca societatea bisericeasca
de prejudicii din partea celor inraiti sau necorespunzatori,
iar pe de alta sa contribuie la indreptarea celor ce au gresit,
la reeducarea si reintegrarea lor in randul membrilor activi
si folositori ai Bisericii. Ele sunt mijloace de pastrare si
aparare a ordinii si disciplinei bisericesti si, in acelasi timp,
stimulente pentru o comportare corespunzatoarea slujitorilor
bisericesti, potrivit misiunii lor.
Biserica Ortodoxa Romana, Monografie-Album, Editura Institutului
Biblic si de Misiune al B.O.R., Bucuresti, 1987, pag. 96-107.