CHIPUL PREOTULUI ORTODOX REFLECTAT IN OPERA TEOLOGICA SI PASTORALA A SFINTILOR TREI IERARHI

<<In fiecare parohie, - spune scriitorul francez A. de Lamartine - este un om care este al tuturor; este chemat ca martor, ca sfatuitor ori ca reprezentat in toate actele cele mai solemne ale vietii, care ia pe om de la sanul mamei sale si nu-l lasa decat la mormant, care binecuvinteaza ori sfinteste leaganul, nunta, patul mortii si sicriul; un om pe care copilasii se obisnuiesc a-l iubi, a-l venera si a se teme fireste de el; pe care chiar necunoscutii il numesc parinte; la picioarele caruia crestinii merg si depun marturisirile lor cele mai intime; un om care prin starea lui este mangaietorul tuturor nenorocirilor sufletelor si ale trupurilor; mijlocitor obligat intre bogatie si saracie, care vede pe cel sarac si pe cel bogat batand la usa sa, rand pe rand; cel bogat pentru a-I lasa milostenia in ascuns, cel sarac pentru a o primi fara a se rusina, care nefiind de nici o treapta sociala, tine deopotriva la toate clasele: la clasele de jos prin modestia si simplitatea vietii; la clasele inalte prin educatia, stiinta si inaltimea sentimentelor, ce inspira si recomanda o religie a iubirii de oameni; un om, in fine, care stie toate, care are dreptul de a spune toate si al carui cuvant cade de sus asupra inteligentelor si asupra inimilor cu autoritatea unei misiuni dumnezeiesti. Acest om este preotul>>1.

Acest portret magistral, zugravit in imagini asa de vii si conturat intr-o forma atat de maiastra si de expresiva ne ilustreaza in modul cel mai graitor si mai convingator posibil atat chipul ideal al preotului sacerdot cat si dimensiunea, greutatea si importanta preotiei crestine, inaltimea si bogatia ei de inteles, de continut si de datorii.

Sublima, sfanta, infricosata si plina de raspunderi este aceasta inalta misiune a preotiei pentru ca este slujirea lui Hristos, puterea si izvorul preotiei harice. Mantuitorul nostru Iisus Hristos Cel ce a instituit Taina Preotiei dupa Sfanta Sa Inviere, a randuit ca Apostolii si urmasii acestora in succesiune apostolica (episcopii si preotii sfintiti prin hirotonie) sa continue in biserica lucrarea Sa mantuitoare: sa propovaduiasca cuvantul adevarului Sfintei Sale Evanghelii si sa indrepteze sufletele oamenilor la lumina cunostintei de Dumnezeu; sa curateasca poporul prin <<baia nasterii celei de a doua si innoirea Duhului>>, sa-L reprezinte pe Mantuitorul nostru Iisus Hristos in chipul sfintei jertfe si sa-L ofere credinciosilor sai hrana euharistica spre omorarea pacatului si arvunirea vietii celei nestricacioase; sa aprinda in sufletele pastoritilor sai caldura iubirii de Dumnezeu si flacara luminii harului celui mantuitor care mistuie si curateste intinaciunea pacatelor si alunga navalirea patimilor celor potrivnice, pentru ca izbaviti de toata inselaciunea si rautatea sa-I infatiseze sfant si fara prihana inaintea Dreptului Judecator.

Asa cum spune si Sfantul Grigorie Teologul in tratatul sau <<Despre fuga>>, <<preotia urmareste sa intraripeze sufletul, sa-l smulga din lume, sa-l dea lui Dumnezeu, sa-l faca sa pazeasca chipul lui Dumnezeu, daca nu l-a pierdut; daca e in primejdie sa-l piarda, sa-i arate calea ca sa si-l pastreze; iar daca si l-a stricat, sa-l aduca din nou la starea cea dintai. Preotia urmareste sa faca sa locuiasca, prin Duhul Sfant, Hristos in inimile oamenilor. Si in sfarsit, scopul cel mai de seama al preotiei este sa-l faca Dumnezeu si partas fericirii celei de sus pe cel ce apartine cetei de sus, pe om>>2.

Toate aceste eforturi sustinute de regenerare a vietii spirituale, ar fi zadarnice si neputincioase, daca preotul nu ar fi intarit in slujba sa de harul dumnezeiesc, pentru ca toate celelalte indeletniciri si sarcini ale omului sunt sustinute si intarite de puterile firesti ale acestuia, in timp ce preotia este ajutata de cele supranaturale, pentru ca se savarseste cu lucrarea si puterea lui Dumnezeu, cu acea <<putere cereasca pe care nici arhanghelii si nici ingerii nu o au>>3.

Sarcina fiecarui om o poarta el insusi, insa sarcina preotiei o poarta fiecare preot in parte. Insusi Domnul nostru Iisus Hristos, Cel ce a fagaduit ca <<va fi cu noi pana la sfarisitul veacurilor>> (Matei 28, 20). Acest fapt inalta misiunea preotiei mai presus de orice demnitate si slujire omeneasca, fiindca preotul nu lucreaza si nu administreaza cele sfinte numai cu puterea si capacitatea sa de om, ci cu cuvantul, cu inima si cu puterea lui Hristos, cu acea putere dumnezeiasca cu care Mantuitorul a incredintat pe Sfintii Apostoli ca <<vor calca peste serpi si peste scorpii si peste toata puterea vrajmasului>> (Luca 10, 19).

Aceasta putere harica cu care Dumnezeu a investit pe alesii Sai, are drept scop sa mijloceasca revarsarea asupra noastra a darurilor dumnezeiesti necesare mantuirii si sfintirii sufletelor noastre, caci prin lucrarea preotiei, Mantuitorul a lasat in sarcina preotilor grija mantuirii sufletului omenesc, rascumparat cu pretul scumpului Sau Sange. In aceasta arta a zidirii sufletesti a credinciosilor, consta toata greutatea si sublimul preotiei crestine caci, <<Oricat de anevoioasa si de grea ar parea medicina - spune Sfantul Grigorie Teologul - totusi nu-i atat de grea ca preotia, unde trebuie sa observi si sa vindeci purtarile oamenilor, patimile lor, viata lor, vointa lor si altele asemenea din om; unde trebuie sa izgonesti din perechea asta a noastra, din suflet si trup, tot ce este animalic si salbatic si sa pui in loc si sa statornicesti, tot ce este bland si placut lui Dumnezeu>>4.

Acesta ii facea pe Sfintii Parinti sa se sfiasca in fata unei asemenea mari vrednicii iar in anumite situatii aproape ca nu cutezau sa o primeasca. Chiar Sfintii Trei Ierarhi s-au temut de ea, socotindu-se nevrednici de aceasta chemare, desi erau curati ca ingerii. S-au temut gandindu-se la maretia ei si la responsabilitatea lor ca pastori de suflete, pentru ca imbratisand-o sa faca din aceasta nobila misiune cea mai vie si mai sfanta lucrare a vietii lor, ramanand peste veacuri adevarate modele de teologi si chipuri desavarsite ale adevaratului pastor de suflete pe care l-au ilustrat cu inegalabila maiestrie in operele lor nemuritoare despre preotie si l-au intruchipat in trairea, nevointa si faptele lor pilduitoare.

Ei stiau ca a fi preot si teolog, a vorbi despre Dumnezeu si mai ales a-L simti pe Dumnezeu si a savarsi cele sfinte, trebuie sa te sfintesti tu insuti mai intai; trebuie sa fii curat cu inima si pentru a fi curat cu inima, trebuie mai intai ca mintea sa-ti stapaneasca patimile; trebuie sa plangi pentru pacatele savarsite, sa fii bland, smerit, iertator, sa flamanzesti si sa insetezi de dreptate, sa fii milostiv si sa iubesti pe aproapele tau. Constient de aceasta menire, Sfantul Grigore Teologul afirma astfel inainte de a se invrednici sa dobandeasca harul preotiei: <<Pentru ca sa curat pe altii, spune el, trebuie sa fiu eu mai intai curat. Sa fiu eu intelept, ca sa inteleptesc pe altii. Sa fiu eu lumina, ca sa luminez pe altii. Sa fiu eu aproape de Dumnezeu ca sa apropii pe altii. Sa fiu eu sfant, ca sa sfintesc pe altii. Ca sa conduc cu mana, ca sa sfatuiesc cu pricepere>>5. Ea este expresia celei mai inalte constiinte a responsabilitatii sacerdotale ce apasa pe umerii preotului. O constiinta patrunsa pana in adancul ei de duhul slujirii lui Dumnezeu si a oamenilor; o inima inflacarata care se jertfeste si se daruieste necontenit in slujba semenilor, <<care nu cauta pe ale sale si nu gandeste raul>> (I Cor. 13, 5), ci pururea urmeaza <<cele bune si de folos sufletelor>> (atat in ce priveste binele moral personal cat si cel a pastoritilor). Aceasta este inima preotului la care alearga <<tot sufletul crestinesc cel necajit si intristat care are trebuinta de mila si ajutorul lui Dumnezeu>>.

Ca preoti si pastori, Sfintii Trei Ierarhi au fost profund ancorati in viata spirituala a pastoritilor lor si in indeplinirea misiunii lor sacramentale pe care au slujit-o cu atata abnegatie si devotament incat nu au precupetit nici timpul, nici odihna si nici truda si oboseala, ci au pus in valoare tot talentul, toata eruditia si cultura lor, tot spiritul de sacrificiu si toata stradania si nevointa lor, in scopul imbunatatirii sufletesti a credinciosilor. Pentru ei, factorul determinant in slujirea misiunii preotesti (al carei scop fundamental este formarea caracterelor crestine si modelarea sufletelor) il constituie exemplul vietii personale a preotului, adica <<graiul faptelor>>. Aceasta este trairea autentica a Evangheliei si predica vie care are o inraurire covarsitoare asupra vietii pastoritilor. Predica prin cuvant lumineaza doar mintea si sensibilizeaza inima, insa exemplul faptei este mai usor intuit de credinciosi, care vazand forma vizibila si concreta in care se prezinta binele infaptuit sub ochii lor, se aprind si mai mult de dorinta de a-l transpune intocmai in practica si astfel prind gustul virtutii. De aceea preotul in calitatea sa de pastor de suflete si <<ca model si dreptar al pietatii spre indrumarea pe calea cea dreapta a celor ce urmeaza Domnului>>6, i se cere lui mai intai, inaintea tuturor sa traduca in fapta poruncile dumnezeiesti ale Sfintei Evanghelii, ca in felul acesta <<sa infatiseze tuturor chipul oricarui bine, facand el mai intai cele ce invata>>7 cum marturiseste Sfantul Vasile cel Mare sau cum avea sa spuna de altfel mai tarziu, Sfantul Ioan Gura de Aur in celebrul sau tratat Despre preotie: <<Atunci esti un invatator desavarsit, cand prin cele ce faci si prin cele ce inveti duci pe ucenicii tai, pe credinciosi, la viata fericita, pe care a poruncit-o Hristos>>8.

Sfintii Trei Ierarhi au fost consecventi intru totul indeplinirii idealului sfant al preotiei, consacrand in slujba lui tot elanul si efortul lor, impletind armonios cuvantul cu fapta, munca cu rugaciunea, curatia cu smerenia, jertfa cu daruirea, abnegatia cu evlavia, cultura cu trairea si iubirea dezinteresata si sincera cu mila fata de cei saraci, pentru a deveni in felul acesta icoane vii ale virtutii si trairii crestinesti. In tot ce au invatat si au infaptuit ei in toate laturile apostolatului lor evanghelic, intrezarim chipul ideal al adevaratului pastor duhovnicesc care se straduieste neincetat sa-si impodobeasca viata sa religios-morala in asa fel incat <<frumusetea sufletului lui sa straluceasca in toate imprejurarile din viata lui, ca sa poata in acelasi timp, si bucura, dar si lumina sufletele celor ce-l privesc>>9.

Aceasta constiinta a misiunii preotesti, care defineste profilul moral al adevaratului slujitor al sfantului altar, izvoraste din convingerea ca in numele lui Dumnezeu nu poti lucra cu vrednicie si nici nu poti apropia pe oameni de Dumnezeu daca nu esti tu mai intai cu sufletul neprihanit langa Dumnezeu. <<Marele scop pentru care este pus un pastor intr-o parohie - spunea odata cineva - , nu este acela de a-si urmari studiile sale teologice, nici de a-si cercerta enoriasii in fiecare saptamana, nu este nici macar acela de a le predica Duminica; ci acela de a trai in mijlocul lor ca un om al lui Dumnezeu, a carui prezenta insasi sa fie o dovada ca e cu putinta sa traiesti pe pamant viata de sus si ca lucrurile de care se vorbeste Duminica la biserica sunt realitati>>10. Numai atunci samanta cuvantului evanghelic va prinde radacini si va incolti in sufletele oamenilor si numai asa va avea preotul certitudinea si insufletirea care rezulta din convingerea ca reprezinta adevarul si anume atunci cand aceste adevaruri au fost traite si realizate integral in viata sa exemplara. Altfel, invatatura singura fara pietate adanca nu aduce roade si cuvantul preotului nu poate avea ecou in sufletele ascultatorilor si nu poate zidi. El ramane sec, fara viata; nu patrunde in adancul inimii pentru ca nefiind simtit cu toata fiinta, nu are putere de convingere. De aceea pe buna dreptate afirma candva episcopul Guillibert din Ferejus la inceputul secolului XX: <<Sa ne fereasca Dumnezeu de un cler care n-ar tinti decat numai stiinta. Prin aceasta ar castiga academiile, dar popoarele n-ar mai avea painea vietii>>11.

Pentru a evita acest esec nu ramane decat o singura cale trasata de Mantuitorul si de Sfintii Trei Ierarhi si anume aceea ca preotul sa-si conformeze viata cu spiritul invataturii evanghelice, unind invatatura cu fapta si demonstrand tuturor ca ceea ce zice si face, caci numai astfel isi vor capata oamenii increderea intr-insul si-l vor aprecia si iubi ca pe un adevarat parinte. Credinciosii vor sa vada in persoana si purtarea preotului intruchiparea fidela a virtutii si nu numai un simplu vorbitor despre Dumnezeu, ci <<un exemplu evident de impinire a fiecarei porunci a Domnului, astfel incat chiar si atunci cand tace, exemplul fapelor lui sa fie pentru invatatura mai eficace decat orice vorba>>12 - cum spune Sfantul Vasile. Prin credinta puternica si viata curata insotita de cununa faptelor bune si preotul poate ajunge asemenea Sfantului Vasile cel Mare un faclier al inimilor si o pilda de inaltare neintrerupta pe treptele virtutilor crestine asa cum il elogiaza biserica in cantarile ei: <<Ai adunat cuvioase parinte multimea bunatatilor sfintilor: blandetea lui Moise, ravna lui Ilie, marturisirea lui Petru, teologia lui Ioan si ca si Sfantul Apostol Pavel n-ai incetat a striga: cine nu este slab si eu sa nu fiu slab, cine se sminteste si eu sa nu ma aprind>> (stihira a II-a, de la Stihoavna Vecerniei praznicului).

Pentru a ajunge la inaltimea chemarii sale, preotul trebuie sa fie potrivit indemnului si modelului de viata al Sfintilor Trei Ierarhi, un pios traitor al virtutilor crestine <<sa atraga pe credinciosi pe calea virtutii prin covarsirea virtutii sale>>13, adica sa fie prin viata, comportarea si gandirea lui <<o oglinda nepatata a lui Dumnezeu si a celor dumnezeiesti>>14. Asa de nepatata si neintinata sa-i fie viata, incat nu pe pamant s-ar petrece ea, ci <<in cer, printre puterile ingeresti>>15 spune Sfantul Ioan Gura de Aur.

Umbland pe pamant, preotul trebuie sa fie omul care coboara mireasma cerului pe intinsul pamantului prin nestricaciunea sufletului sau care <<trebuie sa fie mai curat decat insesi razele soarelui, pentru ca Duhul Sfant sa nu-l paraseasca si sa poata (oricand) spune: <<De acum nu mai traiesc eu, ci Hristos traieste in mine>> (Galateni 2, 20)16. Cu alte cuvinte trebuie sa traiasca in tine Dumnezeu pentru ca sa-L poti cunoaste. Trebuie sa-L gasesti mai intai si dupa aceea sa-L propovaduiesti altora, spunand ca si Sfantul Apostol Pavel, ce stii tu, ce simti tu, ce esti tu, ce poti tu, acum cand Dumnezeu locuieste intru tine si lucreaza in lume prin tine, caci altfel niciodata nu-L vei gasi iar daca te -ai unit cu El prin fapta buna si prin viata curata, atunci El insusi va grai oamenilor prin tine.

Deci preotului i se cere mai inainte de toate viata morala ireprosabila si sfintenie. Aceste doua insusiri sunt impuse atat de calitatea sa de pastor al turmei duhovnicesti cat mai ales de conditia sa de sfintitor al vietii credinciosilor. Ca mijlocitor al harului divin si organ sfintitor al vietii pastoritilor sai, <<preotul este dator sa se prezinte in fata sfantului altar curat, precum cu sufletul asa si cu trupul>> dupa cum prevad Povatuirile din Liturghier. Cele sfinte se chivernisesc si se dau celor sfinti adica curati cu inima si fara de prihana asa cum se exprima in mod sugestiv Mantuitorul in rugaciunea Sa arhiereasca: <<pentru ei Eu Ma sfintesc pe Mine Insumi ca si ei sa fie sfintiti intru adevar>> (Ioan 17, 19). In aceste cuvinte este cuprinsa cea mai imperativa datorie a preotului si a apostolului crestin. De fapt intreaga viata a preotului trebuie sa fie un proces de neincetata pregatire spirituala, un urcus continuu pe culmile sfinteniei, pentru ca el savarseste jertfa cea fara de sange si vine in contact nemijlocit cu insusi Sfantul Trup si Sange al Domnului pe care il atinge, il consuma si il imparte credinciosilor. <<Spune-mi, te rog, se intreaba Sfantul Ioan Gura de Aur, unde-l vom pune pe preot, atunci cand cheama Duhul cel Sfant, cand savarseste prea infricosatoarea jertfa si cand atinge necontenit pe Stapanul obstesc al tuturora? Cat de mare curatie, cat de mare evlavie ii vom cere? Gandeste-te ce fel trebuie sa fie mainile acelea care slujesc, ce fel trebuie sa fie limba aceea care rosteste acele cuvinte? Nu trebuie sa fie oare mai curat si mai sfant decat oricine altul sufletul care a primit atata duh>>17?

Insa Duhul cel mantuitor si de viata datator lucreaza dupa masura credintei. Daca acest Duh <<Care totdeauna pe cele neputincioase le vindeca si pe cele cu lipsa le implineste>> ar intalni o minte luminata de credinta, o simtire launtrica evalvioasa, o inima aprinsa de focul dumnezeiestii dragoste si o vointa statornica in implinirea poruncilor lui Dumnezeu, <<ar smulge sufletul preotului din orice intinaciune - spune Sfantul Ioan Gura de Aur - si i-ar pastra nevatamata frumusetea cea duhovniceasca>>18 ajutandu-l sa-si inalte treptat viata sa personala astfel incat sa si-o apropie de sfintenia Tainelor. Dar pentru a ajunge sa-si faca din trupul sau templu al Duhului Sfant, trebuie mai intai sa biruiasca patimile din el: sa starpeasca gandurile rautatii, sa alunge poftele cele viclene si sa domine toate dorintele, efectele si pasiunile care il trag in jos spre pacat si potrivit indemnului Sfantului Ioan Gura de Aur <<sa fie infrant, veghetor, sa aiba ochii in patru; pentru ca el traieste nu numai pentru el, ci si pentru o atat de mare multime de oameni>>19.

Ca vietuitor intre oameni, el nu trebuie sa uite niciodata faptul ca nu ii este permis nicicand sa recurga la sentimente inferioare, la instincte brutale si la gesturi si atitudini necuviincioase care il injosesc si il compromit in fata credinciosilor.

Astazi se cere mai mult ca oricand, ca preotul sa fie un crestin adevarat intre ceilalti oameni, <<incat Evanghelia sa se raspandesca datorita purtarii lui nu mai putin decat cuvantul lui>>20, spune marele ierarh antiohian. Preotul trebuie sa se distinga radical de restul oamenilor prin trairea sa crestineasca, prin caracterul sau generos si conduita sa ireprosabila. El nu poate fi ca ceilalti oameni cu inima lor pamanteasca si intunecata de patimi, ci cu o inima inflacarata de duhul dragostei de Dumnezeu si de oameni, cu o inima curatita pana in strafundurile ei de toata negura si rugina pacatului, pentru ca preotul simte nu cu inima sa de om, cu cu inima Celui care l-a trimis la oameni ca sa-I cheme la El si sa-I mantuiasca in numele Lui. Inima omeneasca a preotului se confunda si se topeste in inima incandescenta si dumnezeiasca a Domnului nostru Iisus Hristos. In aceasta inima se aduna si ard ca o suprema jertfa toate gandurile si dorintele credinciosilor, pentru ca toate faptele omenesti se indrepta spre ea ca intr-un focar, toate se lamuresc la lumina si la caldura ei, a celei mai mari inimi care le cuprinde pe toate si care este inima preotului. Din aceasta inima izvorasc ca dintr-un izvor toate gandurile curate si sentimentele nobile, caci nu poate fi preot adevarat cu sentimente josnice, nu poate predica iubirea si in acelasi timp sa urasca, nu poate invata smerenia si sa fie orgolios, nu poate recomanda milostenia si sa fie avar si egoist, nu poate propovadui dreptatea si sa fie nedrept, nu poate elogia intelepciunea si rabdarea si sa fie nechibzuit, imprudent sau irascibil, nu poate cere blandete si sa fie bruta, caci altfel ar contrazice toata invatatura evanghelica si ar deveni pricina de sminteala inaintea oamenilor, care ar vedea in el un travestit si nu o pilda vie a virtutii, ci un pictor fals al ei.

Toate faptele si manifestarile exterioare ale preotului trebuie sa-l vadeasca ca fiind un om al lui Dumnezeu demn de misiunea sa, curatit de patimi, cu gesturile controlate, cu fruntea descretita, cu privirea blanda si prietenoasa si cu vorba dulce si tacticoasa, incat - spune Sf. Grigore - <<sa nu sune niciodata fals sau sa aiba sunet de arama, ci sa fie intocmai ca argintul sau aurul in orice imprejurare din viata>>21, adica sa fie <<statornic in caracter, cunoscator al randuielilor canonice si corect in ale credintei, traind cu toata ravna crestineasca in cumpatare si asceza>>22, cum afirma Sfantul Vasile cel Mare.

Acesta este chipul adevaratului preot care se jertfeste pe sine pentru binele si mantuirea sufleteasca a pastoritilor sai, a preotului care se straduieste cu timp si fara timp sa se ridice la inaltimea chemarii sale, raspunzand fara preget nevoilor sufletesti ale credinciosilor sai, astfel incat suferintele lor sa devina suferintele sale, neputintele lor sa devina neputintele lui, iar lipsurile si slabiciunile lor, sa le ia in sarcina sa pentru a le usura cu ravna, intelepciunea si nevointa sa ajutate de puterea harului dumnezeiesc. Acesta este jugul preotiei. Este jugul lui Hristos care a luat asupra sa povara pacatelor noastre suferind pentru ele si pironindu-le pe Cruce. Prin jertfa Sa s-a spalat zapisul pacatelor noastre iar prin jertfa euharistica si rugaciunile preotilor se izbavesc suflete din moarte si se acopera multime de pacate. Preotul este un om de jertfa pentru ca si preotia in sine este o jertfa prin lucrarea ei. Jertfa este cel mai pios omagiu oferit de cineva cuiva in semn de pretuire si cinstire. Si preotul se ofera pe sine credinciosilor intocmai ca o jertfa, caci preotul este luat dintre oameni si pus pentru oameni, adica viata sa si puterea sa de munca si de sacrificiu este pusa in slujba poporului dreptcredincios. <<Nu voi M-ati ales pe Mine, ci Eu v-am ales pe voi - spune Mantuitorul- si v-am randuit sa mergeti si roada sa aduceti, si roada voastra sa ramana, ca Tatal sa va dea orice-I veti cere in numele Meu>> (Ioan 15,16).

Roada jerfei preotesti adica a slujirii apostolatului evanghelic, inseamna dupa Sfantul Vasile cel Mare <<lucrare de zidire a Bisericii, indreptarea greselilor, ajutorarea celor napastuiti, apararea fratilor cu credinta sanatoasa..., si ravna si sarguinta pentru a aduce o imbunatatire cat de mica Bisericii>>23, iar dupa Sfantul Ioan Gura de Aur <<vindecarea si curatirea cu pricepere a patimilor si pacatelor credinciosilor, ca sa ne folosim si unii si altii, si cei care au trebuinta de vindecare si noi, carora ni s-a incredintat grija de a-I vindeca>>24. Acestea sunt sarcinile preotiei crestine privite in lumina invataturii si slujirii Sfintilor Trei Ierarhi. Aceste sarcini nu scad niciodata, ci dimpotriva sporesc continuu, solicitand tot mai mult inima, timpul, talentul si efortul intelectual si spiritual al preotului. Atat de mult trebuie sa-si valorifice preotul talentul si efortul sau depus in slujba indreptarii vietii credinciosilor, incat, spune Sfantul Vasile cel Mare, <<sa nu aiba odihna in lucrarile lui, ci propria si deosebita lucrare a grijii incredintate lui sa aiba in vedere imbunatatirea (sufleteasca) celor pe care ii conduce>>25.

Iata greutatea, raspunderea si spiritul de jertfa si de daruire care apasa pe umerii preotului. Insa in ciuda tuturor incercarilor si obstacolelor care se interpun in calea sa, preotul trebuie sa ramana mereu acelasi: treaz, optimist si increzator in ajutorul lui Dumnezeu, neobosit, rabdator, neinfricat, activ, insufletit de ravna, cucernic si stapanit de o pasiune sacra pentru marea sa misiune, consumat de focul ei nestins. In acest devotament si zel nestavilit de a sluji cu credinta si vrednicie inalta sa misiune, va gasi preotul resortul intern si parghia de rezistenta si de refacere a fortelor sale sufletesti, fiindca cu cat se pare a fi mai grea si mai anevoioasa preotia cu atat este mai inalta si mai sublima fiind dumnezeiasca si daruind nebiruita putere spirituala celui ce o savarseste cu dragoste.

Nici o slujire din lumea aceasta nu ofera satisfactia datoriei implinite si bucuria binelui savarsit ca preotia, cu toate ca ea este insotita de nenumarate ispite si necazuri care rascolesc si biciuiesc sufletul preotului. <<Valurile care tulbura sufletul preotului sunt mai mari decat vanturile care framanta marea>>26 spune Sf. Ioan Gura de Aur. Necazurile si durerile preotiei nu diminueaza ravna, efortul si elanul preotului, ci dimpotriva ii inalta, sporindu-I tot mai mult dorinta si puterea de a-si implini datoria.

Puterea preotiei sta in sfintenia, in frumusetea si in obligativitatea lucrului ei, in datoria si in raspunderea sacerdotiului crestin, in credinta, hotararea si entuziasmul cu care cativa oameni prigoniti au revolutionat lumea, aducand-o la picioarele Crucii lui Hristos. In aceasta teribila forta spirituala consta marele miracol al preotiei crestine.

Aceasta minune a convertirii sufletelor se cere infaptuita cat va fi lumea, prin stradania, evlavia si zelul misionar al preotului, prin acel zel <<care nu se linisteste, nu simte odihna si impacare, pana ce nu a facut totul, pana ce nu a incercat toate mijloacele, pana ce nu a platit toate jertfele pentru castigarea sufletelor>>27.

Daca acest foc sacru al iubirii nu invapaiaza inima si sufletul preotului, el nu va ajunge niciodata sa guste din potirul bucuriei si al frumusetii duhovnicesti pe care o ofera trairea si lucrarea preotiei. El nu se va ridica niciodata la constiinta implinirii misiunii sale, caci ii lipseste dinamismul, energia si vigoarea sufleteasca pe care o produce iubirea. Iubirea fata de Dumnezeu si de oameni este busola care orienteaza si indreapta intreaga activitate pastorala a preotului. Ea invioreaza si insufleteste zelul si devotamentul preotului, innobiland tot mai mult relatiile dintre el si credinciosi. Adevarata iubire evanghelica nu cunoaste margini. Ea trece peste toate barierele si incercarile, biruie ispitele, rabda necazurile si uita adesea de sine cand este pusa in joc mantuirea sufletelor. O asemenea iubire zideste, intareste si da putere, sacrificiu. Ea culmineaza in jertfa, se verifica in jertfa si se pecetluieste cu jertfa de sine pentru binele aproapelui. Cand inima preotului incepe sa vibreze de o asemenea dragoste, cugetul lui deja incepe sa depaseasca sfera preocuparilor marunte. Pe preot nu-l mai subjuga grijile familiare sau amanuntele de contrariere si de neajunsuri care raman pentru el simple accidente secundare, ci un singur tel il framanta (dupa spusa Sfantului Ioan Gura de Aur): <<Cata stiinta trebuie sa aiba si cata munca trebuie sa depuna ca sa schimbe viata credinciosilor, sa-i vindece bine si sa le spuna lutul duhului>>28. Acesta este idealul sfant al preotiei in slujba caruia s-au dedicat cu toata ardoarea, credinciosia si fiinta lor Sfintii Trei Ierarhi. Viata lor a fost o flacara vie care s-a mistuit de duhul slujirii lui Dumnezeu si a oamenilor, arzand necontenit din untdelemnul virtutilor. Exemplul pilduitor al vietii lor, concretizat in tot ceea ce au infaptuit ei cu cuvantul, cu scrisul si cu fapta, precum si rabdarea, tactul, intelepciunea si priceperea lor in arta de a carmui sufletul omenesc pe calea mantuirii, fac din acesti straluciti luceferi ai Ortodoxiei cele mai proeminente figuri de pastori din istoria Bisericii crestine. In opera pastoral-misionara realizata de ei, preotul zilelor noastre isi poate gasi oricand solutia remediului, pilda, indemnul, optimismul spiritual si calauza sigura de drumurile vietii in slujirea apostolatului crestin. Ei au inteles preotia la inaltimea si valoarea ei si au implinit-o in spiritul autentic al Evangheliei, pentru ca erau constienti de rolul si chemarea lor ca pastori de suflete: <<Dumnezeu, spune Sfantul Ioan Gura de Aur ne-a lasat, pe noi (preotii) ca sa fim ca niste luminatori, ca sa fim ca un aluat, ca sa fim ca dascali ai altora, ca sa ne invartim ca niste ingeri imprejurul oamenilor, ca sa ne purtam cu dansii dupa cum se poarta barbatii duhovnicesti catre cei trupesti, ca dansii sa se foloseasca ca samanta, care sa producem fruct mult si bun>>29.

Pentru a oferi lui Dumnezeu acest fruct duhovnicesc adica sufletele credinciosilor castigate pentru adevar si mantuire, preotul trebuie sa fie un om de jertfa, adica sa se daruiasca in intregime turmei sale. Sa fie profund implicat in viata poporului dreptcredincios, impartasind soarta acestuia; sa participe la durerile si suferintele sufletesti si trupesti ale enoriasilor sai, indestuland pe cei saraci si neputinciosi, sprijinind pe cei bantuiti de soarta, mangaind pe cei intristati si fara de ajutor si <<facand tot ce-i sta in putinta pentru a preveni sufletele cele sanatoase, spre a vindea pe cele bolnave si spre a smulge din ghearele mortii pe cele in agonie>>30. Intr-un cuvant, el trebuie sa fie <<tuturor toate>> (I Cor. 9, 19) cum spune Sfantul Apostol Pavel, adica frate, preot si parinte, incat fiecare suflet obidit, incercat de greutatea pacatului si de povara suferintelor sa gaseasca in persoana preotului un liman lin de scapare, o punte sigura de salvare, un stalp de intarire si un reazim de mangaiere. In toate imprejurarile el trebuie sa fie pentru fiecare enorias al sau cel mai cald sustinator, folositor si ajutator: invatatorul celui ignorant, mangaietorul saracului, aparatorul celor apasati, parintele orfanilor si ocrotitorul vaduvelor. In parohia sa, el trebuie sa se comporte cu fiii enoriei sale, spune Sfantul Vasile cel Mare <<ca un adevarat pastor al oilor lui Hristos care isi pune sufletul pentru ele si nu le paraseste, pentru ca atunci cand va fi timpul potrivit sa le incredinteze Evanghelia lui Dumnezeu. Ca doctor (trebuie sa se poarte) cu multa mila dupa stiinta invataturii Domnului, vindecand bolile sufletelor spre ingrijirea sanatatii si sederii intru Hristos..., iar ca parinte si doica a propriilor copii cu multa dispozitie a dragostei intru Hristos, fiind bucuros sa impartaseasca acestora nu numai Evanghelia lui Dumnezeu, ci si insasi sufletul sau>>31. Aceasta inseamna angajare continua si daruire jertfelnica si neintrerupta in slujba implinirii apostolatului sau. Preotul, trebuie sa fie mereu prezent si activ in parohia sa, nu numai atunci cand imprejurarile deosebite ii solicita interventia si ajutorul ci ori de cate ori constata nenorociri, rataciri de la dreapta credinta, abateri si decaderi morale, incercari si tulburari care, din pacate, devin tot mai frecvente in lumea de astazi. Se pacatuieste mult, se savarsesc crime, sinucideri, avorturi, furturi, apostazii, profanari si nedreptati; se uraste aprig, se minte, se inseala, se calomniaza, se jura stramb se ravneste bunul altuia, se cearta si se invrajbesc oamenii intre ei, se dezmembreaza familiile, se strica tinerii si se intuneca tot mai mult chipul si asemanarea lui Dumnezeu in om pierzandu-se astfel frumusetea omului din launtru (duhovnicesc). In fata unor asemenea tragedii, preotul nu trebuie sa ramana pasiv si indifernt, ci tebuie sa adopte atitudine ferma si masuri energice: <<sa mustre, sa certe si sa indemne cu indelunga-rabdare (II Timotei 4, 20), sa combata si sa starpeasca raul, sa povatuiasca cu duhul blandetii, indreptand obiceiurile <<invatand cuvantul adevarului>> si facand lucrul evanghelistului.

Asa cum spune Sfantul Vasile cel Mare, el trebuie sa nu uite niciodata faptul ca din clipa in care <<I s-a incredintat purtarea de grija a sufletelor este dator sa dea socoteala pentru fiecare iar daca unul dintr-insii ar cadea in pacat, fara ca el sa-l fi invatat mai inainte legea lui Dumnezeu sau, dupa ce a cazut acesta staruie (in pacat), fiindca nu i s-a aratat modul indreptarii, sangele acela din mainile lui se va cere precum este scris>>32 (Iez. 3, 20).Toata aceasta gama de suferinte sufletesti si trupesti, tot raul material si spiritual care exista astazi in lume (si in parohia sa), trebuie sa-l doara, sa-l ingrijoreze si sa-l preocupe mereu pe preot. Sa-l preocupe grija si interesul profund de a asigura existenta sufleteasca oricarui suflet ratacit, sa gaseasca mijloace si solutii potrivite pentru eliminarea raului moral si fizic si sa se aplece cu mila si indurare de tot sufletul ingreuiat de pacat si impovarat de necazuri care striga neincetat catre el. Striga pentru ca Mantuitorul a pus aceasta comoara de mare pret - sufletul omenesc - la inima sa si a preotului. Striga toti cei care au nevoie de sprijinul si ajutorul preotului: pacatosii, necredinciosii, saracii, indureratii, napastuitii, bolnavii, cei amenintati sa cada in primejdie de moarte, cei deznadajduiti si disperati si toti cei asupriti de soarta si lipsiti de ajutor si daca nu striga ei insisi, striga pentru ei toti Hristos catre preot - catre preotul Lui si al lor: ajutor!

Iata imperativele majore ale vremii de astazi care il obliga pe preot sa gandeasca constiincios la chemarea sa si sa-si achite cu cinste si demnitate sarcinile si raspunderile preotiei. Astazi, cand superstitiile, credintele desarte si falsele conceptii religios-morale, instraineaza tot mai mult pe om de Dumnezeu, ca imoralitate, ignoranta si indiferenta religioasa si morala afecteaza viata spirituala a celor din jur, iar lipsurile si suferintele se resimt clipa de clipa, se impune mai multa ca oricand preotului datoria stringenta de a raspunde in mod hotarat la nevoile si durerile sufletesti si trupesti ale pastoritilor: de a lucra cu timp si fara timp la tamaduirea si remedierea raului din mijlocul lor si de a-I lumina, a-I indrepta si ai mantui pe toti fiii sai sufletesti, implinindu-le lipsurile, usurandu-le nevoile, vindecandu-le bolile si inlaturand toate nenorocirile si suferintele cu cuvantul, cu rugaciunea si cu fapta de milostenie si caritate, asa cum au inteles sa faca Sfintii Trei Ierarhi la vremea lor, intr-un context istoric in care Biserica se confrunta cu mari dificultati de ordin religios, moral si social, mare parte din ele asemanatoare celor de astazi.

Ca si atunci, si astazi i se cere preotului sa fie un om al vremii sale, adica profund ancorat in nevoile si problemele bisericii si integrat perfect in viata spirituala a pastoritilor sai, adica sa se identifice cu nevoile, lipsurile si suferintele lor. Sa fie ca si Sfantul Ioan Gura de Aur un <<ambasador al saracilor>> si un inflacarat propovaduitor al pocaintei; sa fie un luminat povatuitor al pocaintei; sa fie un luminat povatuitor si indreptator al credintei ca Sfantul Grigore si un model desavarsit al faptei celei bune ca Sfantul Vasile cel Mare care sporise atat de mult in lucrarea virtutilor, incat devenise pentru contemporanii sai <<tatal orfanilor, ocrotitorul vaduvelor, bogatie saracilor, toiag batranetelor, invatatura si calauza tinerilor si dreptar al faptei celei bune>> (stihira a IV-a de la peasna a VII-a a canonului sfantului).

Pentru a traduce in fapta exemplul Sfintilor Trei Ierarhi, preotul ortodox al zilelor noastre trebuie sa priveasca si sa asculte in jurul sau cu ochi si urechi de slujitor al lui Hristos, de pastor de suflete, de parinte duhovnicesc, de frate al tuturor oamenilor si indeosebi al <<fratilor mai mici>> ai lui Hristos si al celor care au nevoie de doctor sufletesc, pentru a vedea si a simti in inima si constiinta sa, cat de mare este misiunea si raspunderea sa, si cat efort trebuie sa depuna pentru implinirea ei. In parohia in care preotul se straduieste sa lucreze preotia cu zelul, caldura sufleteasca si constiinta implinirii misiunii sale, se observa dintr-o data o regenerare spirituala, o desteptare a constiintelor adormite si o trezire din somnul adanc al pacatului. Oricine poate observa in acea parohie <<ce miscare, ce innoire, cati Lazari inviati si cati fii rataciti intorsi in bratele duiosului lor tata! Cum s-a intins asupra turmei ravna plina de caldura a pastorului si prin urmare cate suflete mantuite>>33.

Aceasta redresare morala si ameliorare a starilor sufletesti ale credinciosilor este rodul muncii fara preget a pastorului bun; este expresia zelului apostolic al preotului devotat, care nu simte liniste, odihna si impacare pana ce nu a facut totul, pana ce nu a incercat toate posibilitatile si pana ce nu a platit toate jertfele pentru castigarea sufletelor. Este intr-adevar o munca uriasa care necesita truda, osteneala si durere, zbucium, framantare si suferinta, insa nu o suferinta care ingreuiaza, ci o suferinta care edifica, inalta si innobileaza, fiindca este datatoare de har si de mantuire cum spune Sfantul Apostol Pavel: <<Ca precum prisosesc patimirile lui Hristos intru noi, asa prisoseste prin Hristos si mangaierea noastra. Deci, daca suntem stramtorati, este pentru a voastra mangaiere si mantuire>> (II Cor. I, 5-6). Acesta este intelesul apostolatului evanghelic, acesta este pretul biruintei si al bucuriei duhovnicesti: izbanda prin sacrificiu, fericire prin suferinta. Aceasta inalta preotia mai presus de orice profesiune, aceasta este valoarea incomparabila a sacerdotiului crestin.

Aceasta <<stiinta a vindecarii sufletelor este mult mai grea decat stiinta vindecarii trupurilor, spune Sfantul Grigorie Teologul. Medicina (spune el) se ocupa mai mult cu cele ce se vad. Preotia, insa, se straduieste sa vindece pe omul cel ascuns al inimii, da lupte cu cel ce se razboieste si se lupta imptriva noastra inlauntrul sufletului nostru>>34, incercand a-l izbavi astfel de toate uneltirile diavolesti si a-l pastra intreg, curat si fara de prihana. Aceasta este chemarea si idealul sfant al preotiei. In slujba acestui ideal trebuie sa-si incordeze preotul toate puterile si sa-si indrepte toate eforturile cu toata perseverenta, ravna, intelepciunea si daruirea dezinteresata. Acesta este sensul acestei sfinte si dumnezeiesti chemari a preotiei, in chipul in care ne-a pilduit-o Mantuitorul, au inteles-o Apostolii si au indeplinit-o Sfintii Trei Ierarhi, cu toata ardoarea si fiinta lor. <<Pentru noi preotii, spune Sfantul Grigore Teologul, grija cea mai mare este mantuirea sufletului, bunul cel fericit si nemuritor, care are sa fie pedepsit sau rasplatit vesnic, pentru rautatea sau virtutea lui. Dar noi preotii (se intreba sfantul), cata munca credeti ca ne trebuie sa depunem, cata stiinta ne trebuie sa avem, ca sa vindecam bine sau sa ne vindecam, ca sa schimbam viata credinciosilor nostri si sa supunem lutul duhului? Nu toti oamenii au aceleasi ganduri, nici aceleasi porniri. Barbatii unele, femeile altele; batranii unele, tinerii altele, saracii unele, bogatii altele; cei veseli unele, cei tristi altele; cei bolnavi unele, cei sanatosi altele; conducatorii unele, condusii altele; invatatii unele, neinvatatii altele; cei cu fapte bune unele, cei pacatosi altele>>35.

Toate aceste situatii complicate si variate solicita in mod impetuos interventia preotului. Tine de competenta si destoinicia lui, rezolvarea lor de la caz la caz. Aceasta inseamna ca preotul trebuie sa fie bine priceput in cele duhovnicesti si inzestrat cu un deosebit simt psihologic. <<Sa aiba mii de ochi, ca sa vada din toate partile starea sufleteasca a pacatosului, spune Sfantul Ioan Gura de Aur si sa cerceteze bine ca sa dea canonul potrivit fiecaruia, ca sa nu-i fie munca zadarnica>>36 fiindca nu tuturor li se potriveste acelasi mod de ingrijire spirituala. Pe unii ii vatama ceea ce altora le foloseste. <<Pe unii oameni, spune Sfantul Grigore Teologul, ii vindeci cu cuvantul; pe altii ii indrepti cu pilda vietii tale. Unii au nevoie de bold, altii de frau. Pe cei lenesi si greu de miscat spre bine trebuie sa-I destepti cu lovitura cuvantului; iar pe cei peste masura de infierbantati cu duhul, pe cei care-s greu de stapanit in pornirile lor.., pe acestia ii faci mai buni daca-i strangi si-i opresti cu cuvantul. Unora le este de folos lauda, altora mustrarea; dar si una si alta la timpul lor; ca vatami daca lauzi sau mustri fara socoteala si cand nu e timpul. Iarasi, pe unii ii indrepti daca ii mustri in vazul si auzul lumii, iar pe altii daca ii sfatuiesti in taina>>37.

In concluzie, preotul trebuie sa-i trateze pe credinciosi in unicitatea si individualitatea persoanei lor, potrivit cu temperamentul si starea religios-morala a fiecaruia <<administrand medicamentele cu toata bunatatea si moderatiunea>>, cum spune Sfantul Vasile cel Mare adica (afirma in continuare sfantul parinte) <<sa trateze cu blandete pe cei care si-ar uita de indatoriri; sa fie in masura sa gaseasca metoda de ingrijire corespunzatoare fiecarei boli, fara sa dojeneasca cu asprime, ci sa mustre cu blandete si sa invete precum spune Scriptura (II Tim. II, 25); sa fie vigilent cu privire la cele prezente, prevazator cu privire la cele viitoare, in stare sa se masoare in lupta cu cei tari si sa suporte cu rabdare slabiciunile celor neputinciosi, in stare sa faca si sa spuna toate spre perfectionarea celor ce locuiesc (impreuna) cu el>>38.

Aceasta este chemarea preotului: sa cunoasca toate slabiciunile, patimile si neputinele omenesti si cunoscandu-le si simtindu-le in acelasi timp cu toata caldura inimii sale, sa incerce pe cat ii sta in putinta sa le usureze si sa le tamaduiasca ajutand, mangaind, luminand si indreptand sufletele cu ravna si intelepciune <<cu rabdare si blandete, recomandandu-le pocainta pana ce s-ar implini masura grijii fata de ele>>39, cum ne invata Sfantul Vasile cel Mare.

Pe langa simtul psihologic de a patrunde in labirinutul sufletului omenesc si tactul pastoral atat de necesar in arta de a conduce sufletele cu rabdare, intelepciune si precautie, preotului i se cere o tinuta exterioara ireprosabila, adica atitudine cordiala, sobrietate in purtari, delicatete in gesturi si expresii, buna cuvinta si cumpatare in vorbe si in fapte, dispozitie de a ierta tuturor toate, sentimente binevoitoare si ingaduinta fata de toti.

Nu este admis ca preotul sa se comporte aspru, autoritar, rigid sententios sau sa se distanteze prea mult de credinciosi, ci dimpotriva sa-I apropie cat mai mult de inima lui si prin ea, de izvorul vietii Hristos, calauzindu-I cu tenacitatea, blandetea, marinimia si dragostea lui parinteasca, cu acea dragoste si bunatate calma, intelegatoare, generoasa si edificatoare, cu care se slujesc si se castiga sufletele pentru mantuire.

Iata icoana unui asemenea preot, zugravita atat de plastic si sugestiv si in culori atat de vii de Abatele Dubois: <<Ceea ce izbeste de la inceput, e o figura deschisa si candida, care de la prima privire are aerul unei amabilitati ce place mult; privirea e dulce, binevoitoare si modesta; gura are ceva gratios si surazator ce nu are nimic rigid, nimic de prea liber, e naturala, fara ceva artificial; miscarile si gesturile ii sunt rare si n-au nimic brusc, nici precipitat; umbletul e grav, calm, asezat, nimicurile curioase pe care le intalneste in drum nu-i atrag privirile, conversatia nu este zgomotoasa, impetuoasa, pasionata; e patrunsa de dulceata si de moderatiune; nu e nici risipitor nici scump la vorba, adica vorbeste putin pentru a nu fi socotit mare la gura si destul pentru a nu fi tacut, discutiile sunt foarte rare si cand nu se pot inconjura nu se observa niciodata mania, se distinge totdeauna prin o gravitate temperata cu blandete; izbucnirile rasului sunt oprite si daca cateodata ii scapa involuntar, se grabeste sa revina la surasul amabil, care e nou plus ultra al voiosiei, pe care modestia o permite credinciosilor. Imbracamintea ii este de asa fel, ca nimeni din cei ce o vad, nu o judeca, nimeni nu zice: asta e nepotrivita; nimeni nu zice asta e eleganta, ci toata lumea va zice: e convenabila. Cand un preot intruneste in persoana sa calitatile externe pe care le-am insirat nu se va arata niciodata fara sa i se zica: iata un preot amabil; iata un sfant si demn de preot>>40.

Sa incercam si noi sa intiparim in viata si trairea noastra de zi cu zi chipul ideal al unui asemenea preot, caci numai in felul acestas vom putea raspunde cu vrednicie chemarii dumnezeiesti a Mantuitorului: <<Asa sa lumineze lumina voastra inaintea oamenilor, asa incat vazand faptele voastre cele bune sa slaveasca pe Tatal vostru Cel din ceruri>> (Matei 5, 16).

Arhim. Prof. Vasile Miron,

"Studii teologice" nr. 3-4/1997, pag. 55-68.

NOTE BIBLIOGRAFICE

1. Pr. Prof. Petre Vintilescu, Preotul in fata chemarii sale de pastor al sufletelor, Bucuresti, 1935, p. 65-66.
2. Sf. Grigore de Nazianz, Cuvant de aparare pentru fuga in Pont sau Despre preotie, trad. de Pr. D. Fecioru, Bucuresti, 1987, pag. 170.
3. Sf. Ioan Gura de Aur, Despre Preotie, trad. de Pr. D. Fecioaru, Bucuresti, 1987, pag. 59.
4. Sf. Grigore de Nazianz, op. cit., pag. 168.
5. Ibidem, pag. 199.
6. Sf. Vasile cel Mare, Regula 80 din Reguli morale, trad. de Prof. Iorgu D. Ivan in col. <<P.S.R. vol. XVIII, Bucuresti 1989, pag. 131.
7. Ibidem, p. 181, (Regula 70).
8. Sf. Ioan Gura de Aur, op. cit., pag. 111.
9. Ibidem, pag. 72.
10. Stalker - The preacher and his models, apud Pr. Dr. Grigore Cristescu, Teologie si sacerdotiu, tipul clasic al pastorului ortodox si idealurile pastoratiei moderne, Sibiu, 1928, pag. 11.
11. Arhimandritul Iuliu Scriban, Chemarea preotului, Bucuresti, 1921, pag. 29.
12. Sf. Vasile cel Mare, Regula 43, op. cit., pag. 284.
13. Sf. Grigore de Nazianz, op. cit., pag. 166.
14. Ibidem, pag. 162.
15. Sf. Ioan Gura de Aur, op. cit., pag. 57.
16. Ibidem, pag. 123.
17. Ibidem, pag. 127.
18. Ibidem, pag. 123.
19. Ibidem, pag. 69.
20. Sf. Grigore de Nazianz, op. cit., pag. 198.
21. Ibidem, pag. 164.
22. Sf. Vasile cel Mare, Epistola 81, trad. de Pr. Prof. Dr. Constantin Cornitescu si Pr. Prof. Dr. Teodor Bodogae in col. <<P.S.B.>>, vol. XII, Despre Sf. Duh. Corespondenta (Epistole), Bucuresti 1988, pag. 254.
23. Ibidem, pag. 293, (Epistola 113).
24. Sf. Ioan Gura de Aur, op. cit., pag. 173.
25. Sf. Vasile cel Mare Regula 70, op. cit., pag. 173.
26. Sf. Ioan Gura de Aur, op. cit., p. 65.
27. Pr. Prof. Petre Vintilescu, op. cit, pag. 93.
28. Sf. Ioan Gura de Aur, op. cit., pag. 173-174.
29. Idem, Comentariile sau explicarile epistolelor pastorale I-II Timotei, epistolei catre Tit si cea catre Filimon, Omilia X, trad. de Arhiereu Theodosie Atanasiu Ploiesteanul, Bucuresti, 1911, pag. 87.
30. Pr. Prof. Ioan G. Coman, Idei misionare, pastorale si sociale innoitoare la Sfintii Trei Ierarhi in Studii Teologice>>, III (1951), nr. 1-2, pag. 102.
31. Sf. Vasile cel Mare, Regula 81, op. cit., pag. 125.
32. Ibidem, pag. 262, (Regula mare 25).
33. L'Abbe Dubois, Ouvres completes, Paris, 1930, pag. 18-19.
34. Sf. Grigore de Nazianz, op. cit., pag. 169.
35. Ibidem, pag. 173-174.
36. Sf. Ioan Gura de Aur, Despre Preotie.., pag. 46.
37. Sf. Grigore de Nazianz, op. cit., pag. 174-175.
38. Sf. Vasile cel Mar, Regual 43, op. cit., pag. 288.
39. Idem, Regula 70, op. cit., pag. 181.
40. L'Abbe Dubois, op. cit., pag. 96-97.